MENÜ

FilmClassiC

 

A hét mesterlövész

 

A hét mesterlövész egy igazi klasszikus, és mint a legtöbb mai klasszikus, úgy természetesen ez is megkapta a maga remake-jét, amely egy igazi western legendát igyekszik új köntösben, mai színészekkel, és egy kicsit természetesen mai arculattal tálalni az emberek számára. A film legnagyobb előnye, hogy egy relatíve nagynevű, korábban már bizonyított rendező, Antoine Fuqua (A kiképzés, A nap könnyei, Artúr király, Orvlövész, Támadás a fehér ház ellen, A védelmező, Mélyütés) áll a háttérben, aki egy egészen más irányból közelítette meg az eredeti film témáját, ezáltal messze nem beszélhetünk hagyományos feldolgozásról, mint azt az azonos címből gondolnánk.

 

A hét mesterlövész 2016-os változata tehát az eredeti mexikói földműves falujából egy aprócska amerikai bányavárosba helyezte át a cselekmény vonalát, egészen pontosan a polgárháború utáni évekbe, az aprócska, korábban dolgos és álmos kis városkába, Rose Creek-be. A kis település emberemlékezet óta nyugalomban élt, mígnem megjelent a színen Bartholomew Bogue (Peter Sarsgaard), a gátlástalan iparmágnás, aki megpróbálja kizsákmányolni a lakosságot, akik egy ideig tűrnek és nyelnek, de egy tragikus esemény után Emma Cullen (Haley Bennett) úgy dönt, hogy véget vet mindennek. Mivel azonban tudja, hogy Bogue kezében van a seriff és a hatóságok, így inkább hét törvényen kívülit kér fel arra, hogy segítséget nyújtsanak számukra problémájuk megoldásában.

 

Ennek megfelelően összegyűjti a környék hét legnagyobb gonosztevőjét, akik között ott lesz Sam Chisolm (Denzel Washintgon) a fejvadász; Josh Farraday (Chris Pratt), a szerencsejátékos; Goodnight Robicheaux (Ethan Hawke), a háborús veterán; Billy Rocks (Byung-hun Lee), a bérgyilkos; Jack Horne (Vincent D'Onofrio), a vadász; Vasquez (Manuel Garcia-Rulfo), a bandita valamint Vörös Aratás (Martin Sensmeier), a komancs harcos. A hét bűnöző a lehető legkülönfélébb személy okból vállalja, hogy segítenek megoldani Rose Creek lakosságának problémáját, és szembeszálljanak Bogue egészen tetemes méretű hadseregével. Miután azonban kirobbantják a vadnyugat egyik legnagyobb háborúját, csakhamar rádöbbennek arra, hogy a küzdelem sokkal többről szól, mint magáról a fizetségről.

 

A hét mesterlövész az alapok tekintetében tehát a jól ismert vonalon halad, és bár Fuqua mindig is imádta a westernt, a politikai korrektség jegyében ezúttal egy olyan dologra ragadtatta el magát, amit nagyon sok rajongó nem fog megbocsájtani neki. Hiába bánik ugyanis jól a látványelemekkel, a dramaturgiával vagy a narrációval, a karakterek tekintetében teljesen elrugaszkodott a történelmi hűségtől. A vadnyugaton ugyanis egyenesen lehetetlen lett volna, hogy néhány fehér gazfickó mellett egy fekete, egy ázsiai és egy indián gazember egy oldalon induljon háborúba, hiszen bizonyára előbb ölték volna meg egymást, mint a közös ellenséget.

 

Persze a legtöbb mozirajongónak ez bizonyára vagy nem tűnik majd fel, vagy csak egyszerűen nem fogja érdekelni, akárcsak az, ami egyébiránt már a nagy előd hibája is volt, avagy a hét mesterlövész közül kvázi csak három személyisége megfelelően kidolgozott, a többiek pedig elvesznek a háttérben. Ami viszont már abszolút a remake hibája, de sokkal inkább hiányossága, az leginkább az, hogy bevezetője túlontúl komolyra, vontatottra és kissé unalmasra sikeredett. A film nehezen indít, de csakhamar felpörgeti az eseményeket, ezáltal látványos vadnyugati harc, robbanás, fegyverropogás vár ránk, méghozzá a mai trendeknek megfelelően nem csak elképesztő látvány, hanem teljes realizmus mellett. Ami nagy hiányossága a végeredménynek, hogy az antagonista szerepét képtelenek voltak megfelelően kiválasztani, így a folyamatos feszültséget leginkább az állandó túlerő és a rengeteg fegyver, semmint a főgonosz karizmája és karaktere fogja adni.

 

A film legjobb szerepét egyébiránt minden kétséget kizáróan Chris Pratt adja majd, aki egy igazán profi zsivány, mindezen túl pedig egy igazi sármőr, ez a kettősség pedig a humorossággal kiegészülve egészen sajátossá teszi a hírességet. Ethan Hawke egyébiránt bár szintén nagyon karakteres alkat lett, de azért nyilvánvalóan a készítők nem tudtak akárhonnan leakasztani egy új Charles Bronsont, hiszen belőle csak egy volt, és valószínűleg soha nem is lesz több. A harmadik jól kidolgozott karakter egyébiránt Washington, aki nagyjából a valóságban – a fentebb említettek miatt – addig maradt volna életben, amíg Ethan vagy Chris meg nem látják, és összességében elég gyenge szerepet is nyújt. A remake érdekessége egyébiránt, hogy az eredetihez mérten mind a hét mesterlövész neve megváltozott, sőt foglalkozásuk sem maradt a régi, de szintén a PC jegyében egy női karakter is helyet kapott közöttük, ami bármennyire is tűnik elhibázott lépésnek, összességében inkább igencsak jól sült el.

 

Sajnálatos azonban, hogy míg az eredeti mű alkotói és a színészek képesek voltak érzékeltetni A hét mesterlövész legapróbb mondanivalóját is – a hűségtől, a becsületen át a tisztességig bezárólag –, ami valahogy mára a semmivé lett. Lehet a modern színészek hibája, hogy képtelenek megfelelően átadni az egyes karakterek vívódásait, vagy talán az a probléma, hogy a forgatókönyvírók csak a jól ismert kliséket használták fel, nem tudni, de a régi klasszikusban minden sokkal jobb volt – közhely ide, közhely oda. Többek között például még a zenék is! Mindezt persze már jó előre tudni lehetett, miután az Oscar-díjas James Horner a forgatás előtt váratlanul eltávozott az élők sorából, és bár Simon Franglen a mester skicceiből készítette el a végleges dallamokat, az mégsem lett olyan jó, mint elvártuk volna.

 

A hét mesterlövész összességében olyan, mint Fuqua összes munkája. Jó lehetett volna, de több ponton is félresiklott, és megmaradt a középszerűségben. Hogy képes volt-e ugyanazt a szintet hozni, mint a nagy előd? Természetesen esélye sem volt erre…

Balázs


 

Melquiades Estrada három temetése

Tommy Lee Jones nem csak színészként, de rendezőként is bizonyított már, erre az egyik jó példa a Melquiades Estrada három temetése című, majd' kétórás western, melynél rendezőként, főszereplőként, forgatókönyvíróként is látható a neve, valamint a produceri munkálatokból szintén kivette a részét. A film egy komoly és komor hangvételű mozi, lassú, mégis történésekben gazdag cselekménnyel, melyhez Marco Beltrami komponált egyedi filmzenét. Beltrami nevét valószínűleg nem kell bemutatni a filmkedvelőknek, olyan mozikhoz készített muzsikát, mint például a Sikoly (1996), a Sikoly 2 (1997), Faculty – Az invázium (1998), a Sikoly 3 (2000), Drakula 2000 (2000), Angyali szemek (2001), A Kaptár (2002), Penge 2 (2002), Terminátor 3.: A gépek lázadása (2003), Én, a robot (2004), Vérfarkas (2005), Börtönvonat Yumába (2007), A bombák földjén (2008), Képlet (2009), Sikoly 4 (2011), A fekete ruhás nő (2012).

Tommy Lee Jones rendezőként olyan filmeket jegyez, mint a Régi jó cimborák (1995), A Sunset Limited (2011), A kelletlen útitárs (2014), de filmszerepeinek listája ennél sokkal hosszabb. A Melquiades Estrada három temetése című filmjét a közönség és a szakma is nagy érdeklődéssel fogadta, a cannes-i filmfesztiválon a legjobb színésznek járó díjat Tommy Lee Jones kapta meg a filmben nyújtott alakításáért, de a film forgatókönyvírója (Guillermo Arriga) is díjazásban részesült.

Melquiades Estrada egy illegális határátkelő, aki Texasban próbál szerencsét. Évek óta dolgozik a határ menti kisváros szélén, állatokat őriz, eteti őket és elvégez minden munkát, amit Pete Perkins, a legjobb barátja és munkaadója rábíz. Melquiades senkinek sincs útban, mégis lelövik. A film cselekménye Melquiades holttestének megtalálásával kezdődik, akit egy gyorsan kikapart sírba földelnek el, csak úgy gyorsan, nehogy fény derüljön a gyilkosságra. A helyi seriff értesíti Pete Perkinst (Tommy Lee Jones), aki azonosítja a hullát és elkéri a maradványokat. A seriff elutasítja a kérést, de megállapodnak, hogy értesíti Pete-t a temetésről. Melquiades birkákat őrzött a határban, ekkor érte a lövés. A birkák közelében olyan lövedékeket találtak, melyek a határőrök fegyvereibe valók, ám mivel Texas határán az illegális bevándorlás komoly probléma, a seriff nem tulajdonít a lövedékeknek jelentőséget. Aztán ugrunk egyet az időben. Mike Norton és felesége Lou Ann a városba költözik, egy konténerházba, mivel a férfit ide szólította a kötelesség, határőri szolgálatot fog ellátni. A házaspár csöndes, nem barátkozik, alig lehet hallani felőlük. Egyik nap, mikor Mike szolgálatot teljesít egyedül, lövéseket hall, melyekre azonnal válaszol is. Mint kiderül, a bárányokat őrző mexikói (Melquiades Estrada) adta le a lövéseket, de nem emberre, hanem a birkák védelme érdekében, rókára. Sajnos Mike lelőtte Melquiadest, a férfi haldokolva fekszik a kiszáradt talajon. A harmincas éveiben járó, egyszerű határőr megijed, úgy dönt, titokban tartja az esetet, ezért nem segít a haldoklón, inkább megöli és eltemeti. Ez Melquiades Estrada első temetése.

Pete tudomást szerezve a lövedékekről, nyomozásba kezd. Ki akarja deríteni, ki a felelős barátja halálért, ezért kérdezősködik, de nem jár sikerrel. Mire visszaért a városba, Melquiadest már eltemették a helyi temetőben, névtáblájára pedig annyit véstek, hogy "Melquiades Mexico". Ez Melquiades Estrada második temetése. Pete nem adja fel kérdezősködése sikerre vezet végül, mert egyik ismerőse és szeretője meglátogatják és elmondják neki, hogy hallották munka közben annak a nevét, aki valószínűsíthetően felelős a történtekért. Pete Perkins éjjel elmegy Mike Norton házához, feleségét megkötözik, Mike-ot magával viszi és kiásítja vele mexikói barátja holttestét. Pete, Mike és a holttest elindulnak vissza Mexicoba, mert Pete azt az ígéretet tette barátjának, hogy halála esetén tetét visszaszállítja a családjához. Melquiades még egy térképet is rajzolt Perkinsnek.

Mike többször megpróbál elszökni pete elől, de sikertelenül, ráadásul idővel rájön, hogy a könyörtelen vidéken esélye sincs a túlélésre, míg Pete-te tartva talán megmenekül. Természetesen a hatóságok megpróbálják elkapni őket, miután rátalálnak a megkötözött Lou ann-re, de a határon túl már nem vadásznak rájuk.

Pete követi a térképet, melyet barátja rajzolt és Melquiades családjához visz, így eljutnak egy kisvárosba, amely mellett Jimenez, azaz Melquiades Estrada otthona található. A probléma az, hogy a helyi lakosok még csak nem is hallottak sem a helyről, se Melquiadesről, de a férfit ábrázoló képen látható nőt tudják azonosítani. Pete felkeresi a nőt, aki nem segítőkész, de a férfi nem adja fel és folytatja a étrkép követését. A térkép egy félig romos kőházhoz vezeti őket, a vidék pont olyan, ahogy azt Melquiades elmesélte Pete-nek, így hát elkezdik megásni a férfi sírját, hogy végre békében nyugodhasson ott, ahol akart. Ez Melquiades Estrada harmadik temetése.

Norton rengeteg megpróbáltatáson ment keresztül az út során, számtalan leckét kapott és Pete most már elengedi. Ad neki egy lovat és azt mondja neki, hogy mostantól szabad.

A film 15 millió dolláros költségvetése nem számít soknak, és sajnos nem sikerült sokkal többet kitermelnie a filmnek. Észak-Amerikában valamivel több, mint 5 millió dollárt hozott a konyhára, világszerte pedig kis híján 12 milliót. A western filmek nagyobb népszerűségnek szoktak örvendeni, azonban itt nem egy hagyományos, pörgős westernről van szó, egy inkább dráma, a belső lelki folyamatokon és egy ígéret betartásán van a hangsúly.

Viktor


 

Bridget Jones naplója

Egy szinte már klasszikussá vált és két folytatást is megért vígjáték a 2001-ben bemutatott Bridget Jones naplója. A film hatalmas siker volt mind a nagyközönség mind pedig a szakma szemében. A film egy könyvadaptáció, Helen Fielding azonos című könyvéből készült, melyből a forgatókönyvet maga az írónő, valamint Richard Curtis és Andrew Davis írták. A produceri feladatokat szintén a könyv írónője vállalta magára.

A vígjátékok terén Richard Curtis és Andrew Davis igazi szekértők. Nevükhöz olyan filmek köthetők, mint az igazából szerelem (2003), Mr. Bean nyaral (2005) vagy a Bridgest Jones naplójának második része, a Bridget Jones: Mindjárt megőrülök! (2004).Bridget Jones egy harmincas éveiben járó, átlagos nő, aki súlyproblémákkal, önértékelési zavarokkal küzd, nem mellesleg van egy érdekes saját stílusa, ami sokszor keveri kellemetlen helyzetekbe. Nem lehet ezt hova szépíteni, Bridget folyamatosan szerencsétlenkedik. Munkahelye egy kiadó, ahol amolyan titkárnői teendőket lát el és teljesen odáig van főnökéért, Daniel Cleverért (Hugh Grant), aki észre sem veszi őt. Bridget magányos, és rokonai, barátai állandóan szembesítik is magányával, mert folyton a szinglik legutáltabb témáit hozzák fel neki: "kapcsolat, gyerek, mi lesz így veled?"

Bridget megunja a szerencsétlen szingli szerepet és eldönti, hogy változtat az életén, mindezt a következőképpen képzeli elkezdeni:

"Hirtelen rádöbbentem, hogy ha azonnal nem változtatok, olyan életem lesz, ahol a legmeghittebb kapcsolat egy üveg borhoz fűz. Egyedül és kövéren halok meg, és mire három hét múlva rám találnak, már félig megettek a farkaskutyák. Vagy Glenn Close-zá változom a Végzetes vonzerőből. Így hát fontos elhatározásra jutottam. Annak érdekében, hogy jövőre ne végezzem ilyen trágya képpel, az Önsajnáló Rádió harmincon túliaknak szóló slágermúzeumát hallgatva, úgy döntöttem, hogy a kezembe veszem az életem. Naplóba kezdek, és elmondom az igazat Bridget Jonesról. A tejes igazságot. Egyes számú elhatározás: magától értetődően leadok tíz kilót. Kettes elhatározás: mindig bedobom az előző napi bugyit a szennyeskosárba. Ugyanilyen fontos, hogy találjak egy kedves, érzékeny barátot, akivel járhatok, és hogy ezentúl az alábbiak közül egyikkel se alakítsak ki romantikus kötődést: alkoholistákkal, munkaholistákkal, viszonyfóbokkal, nagyzolókkal, kukkolókkal, érzelmi fogyatékosokkal vagy perverzekkel. És főleg nem fantáziálok egy konkrét személyről, aki mindezeket megtestesíti. Sajnos ez a személy történetesen a főnököm. És azt gyanítom, hogy különféle, kissé igazságtalan okokból kifolyólag, ő sem fantáziál rólam."

Bridget tehát fogyókúrázni, rendet tartani és pasizni akar. Elhatározását követően nem sokkal főnöke az a bizonyos Daniel Clever kikezd vele a munkahelyen, aminek egy kapcsolatszerűség lesz a következménye. A karácsonyi családi bulin Bridgetet és Darcy-t bemutatják egymásnak a szülők, akik szingli gyerekeiknek akarnak párt találni. Ahogy ez szokás atz egyedülállókat az öregek igyekeznek összeterelni, hátha alakul köztük valami. Darcy és Bridget megismerkedése nem alakul valami fényesen, ám a sors többször is összehozza őket különböző eseményeken.

Darcynak van már úgymond barátnője, egy elitista, sznob nő, akivel elutaznak nyaralni. Bridget és Daniel történetesen éppen ugyanakkor, éppen ugyanoda utaznak. Így Bridget és Darcy ismét találkoznak. Gyorsan követik egymást az események, Daniel egy nőcsábász, aki nem hűséges Bridgethez, sőt ő maga nem is gondolta, hogy annak kéne lennie. Bridget nagyon dühös és szomorú lesz, a szakítást követően felmond és elmegy egy tv csatornához bemondónak. Természetesen itt sem sikerül zökkenőmentesre a munka, Bridget itt is, mint bárhol máshol, képes magát roppant kellemetlen helyzetbe hozni, ráadásul tévénézők százainak szeme láttára.

Kicsit később Bridget összejön Mark Darcyval, de Clever is vissza akarja kapni. A két férfi roppant nevetséges módon összeverekszik a havas utcán, de nem ez az egyetlen verekedésük. A film második részében is sikerül összeakasztaniuk a bajszukat, mert Bridget akkor sem tudja eldönteni, ki, mit akar. Végül aztán Dracy kerül ki győztesen, övé a nő, ám a film folyatásában, ahogy már említettük, újabb nehézségekbe ütköznek, többek között ismét Daniel Cleverbe.

Bridget Jones ma már fogalomnak számít. A könyv és a film sikere nem csupán zseniális poénjainak tudható be, de annak is, hogy számos nő problémáját zsúfolták össze egyetlen szerencsétlen nőszemélybe, aki végül győz, aki végül elnyeri álmai férfijának a szívét. Nagyon sokan küzdenek súlyproblémákkal, sokaknak vannak önértékelési zavaraik és hiába van meg a jó munka, a pénz és biztos megélhetés, a párkapcsolatok terén számos nő áll úgy, ahogy Bridget a film elején. Mivel ő ebből a helyzetből, minden rossz tulajdonsága, hibája ellenére ilyen jól jön ki, a nők nagy részében ez azt az érzést kelti, hogy ők is össze tudják szedni magukat.

A film hatalmas siker volt és siker a mai napig, 2016-ban készül az újabb folytatás, amiben ismét két férfi verseng majd Bridget kegyeiért és valószínűleg nézők millióit vonzza majd be a mozikba.

Viktor

Asztali nézet